Gratis webbhotell kan kosta mer än det smakar

Home/Gratis webbhotell kan kosta mer än det smakar

Ordet ”gratis” har alltid en speciell dragningskraft, och för all del, en del Internet-tjänster har börjat sin bana som gratistjänster. På sikt bör man dock som kund börja fundera på varför någon erbjuder en tjänst gratis och var vederbörande förväntar sig att tjäna sina pengar. Här ska man inte glömma att för ett fåtal affärsidéer som börjat som gratistjänster och sedan nått framgång går det tusentals som inte lyckas. Dessa företag kan försvinna lika snabbt som de dykt upp.

Här tänkte vi titta lite närmare på just ordet ”gratis” när det gäller webbhotell. Varför behöver du ett webbhotell? Troligtvis för att du har en hemsida, en blogg eller något som du gärna delar med andra. I alla dessa fall är det ju viktigt för dig med någon form av kontinuitet. Nedan listar vi några problem och risker med att lägga ditt material på ett gratis webbhotell:

– Webbhotellet kan försvinna. Denna risk är ju uppenbar om man inte tjänar några pengar. Har du otur kan du då också bli av med allt ditt material. Vilket bakslag det skulle vara för en gryende relation mellan dig och dina intressenter.

– Webbhotellet har dålig tillgänglighet, dvs. tjänsten går ofta ner och du kommer inte åt ditt jobb på sidan. Än värre är det kanske att dem du riktar dig mot inte kommer åt ditt material titt som tätt.

– Webbhotellet har dålig prestanda. Man kan t.ex. ha sparat in på processorkraft eller lagringsutrymme för data. I båda fallen innebär det långa svarstider, något som är mycket irriterande för användaren. Av erfarenhet vet man att många användare rent av tröttnar och lämnar sidan för att kanske aldrig komma tillbaka.

– Kanske försörjer sig Webbhotellet på att lägga ut reklam? Är tjänsten gratis kan man förstås inte ställa krav på vilken reklam man vill eller inte vill förknippas med.

– Behöver du support kan du förstås inte räkna med att du kan få det hos en tjänsteleverantör som är gratis.

Ett gratis webbhotell behöver förstås inte medföra alla nackdelarna ovan, speciellt inte över en kortare tid. Många börjar kanske med goda ambitioner. Problemet är snarare att du som användare inte kan ställa några som helst krav. Det måste förstås finnas ett kontrakt och en affärsrelation för det. Det kan också vara nyttigt att tänka sig in i leverantörens position. Vilka kunder väljer egentligen en gratistjänst? Det är säkert många som tecknar upp sig utan att mena något med det. Vill man att användarna ska ta något ansvar för att faktiskt göra något (gå på ett seminarium, lägga upp en hemsida, etc) bör man ha någon typ av avgift. En mängd inaktiva kunder gynnar inte (gratis)leverantören.

Avgiften, här för ett webbhotell, behöver inte vara hög, utan en seriös relation leverantör/kund och ett kontrakt blir ju möjligt även med en låg avgift. När du tecknar kontrakt kan leverantören redovisa sina mål för områdena ovan, dvs. tillgänglighet, prestanda, support och vilken reklam som kan tänkas läggas på din sida.

Vill man absolut göra något gratis bör man välja de företag som redan har ett starkt varumärke. Till exempel har bloggare möjlighet att välja WordPress.org, Blogger.com eller svenska Blogg.se. Men i de flesta fall där man vill komplettera med en hemsida eller kanske sälja något, så är ett billigt men ändå betalt webbhotell en mycket bra och mycket överkomlig lösning. Ett eget domännamn och ett webbhotell behöver inte kosta mer än c:a 400 kr om året.

Leave A Comment